Wat betekent conversie?

Je hoort het woord conversie regelmatig vallen bij online marketing. Maar wat is het nou eigenlijk? Door middel van dit artikel breng ik je graag wat informatie bij over het begrip conversie.

Conversie

Als je een website hebt, dan heb je ook vaak een doel met de website. Een aantal doelen kunnen zijn; het verschaffen van informatie, jouw diensten aanbieden, een product online verkopen en meer van dergelijke acties. Nu wil je dat de bezoekers op jouw website ook daadwerkelijk het doel bereiken.

Conversie is een percentage van de bezoekers dat het doel bereikt, dit ten opzichte van alle bezoekers die op een bepaald moment zijn geweest.

Praktijkvoorbeeld:

Je hebt een website over hypotheken. Jouw doel van de website is het verschaffen van informatie waardoor bezoekers uiteindelijk een offerte aanvragen. Op de website komen dagelijks 100 bezoekers waarvan er 10 ook daadwerkelijk een offerte formulier invullen. Dit betekent dus; 10 bezoekers van de 100 (10 / 100 * 100 ) is 10%. Je hebt dus een totale conversie van 10% omdat 10 van de 100 bezoekers jouw doel hebben bereikt.

Conversie optimalisatie

Nu horen we ook vaak  kreten als; ik wil mijn conversie optimaliseren! Hiermee bedoelt men dus het verbeteren van de weg/route naar jouw doel. Bezoekers dienen zo snel mogelijk hetgeen te doen wat jij ze graag wilt laten doen.

Als je bijvoorbeeld wil dat ze een offerte aanvragen, maar de button is nergens te vinden…Dan zul je geen hoge conversie hebben! Het verplaatsen en verduidelijken van de button is een optimalisatie van de conversie; je zorgt er immers voor dat mensen daar sneller op gaan klikken.

Hoe optimaliseer je conversie?

Zoals ik hiervoor al vermeldde is het optimaliseren het verbeteren van de weg naar het doel. De stappen die de bezoeker dient te nemen (lees: klikken) dienen dus zo eenvoudig mogelijk te zijn. Een heldere structuur en het verduidelijken van jouw conversiepunt is dus essentieel!

Bij het inschrijven van onze nieuwsbrief krijg je 5 conversie optimalisatie tips gratis!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *