Wat is het doel van jouw website?

Super, je hebt een website! Maar wat is nou eigenlijk het doel van jouw website? Dit is, naar mijn idee, een essentieel punt om over na te denken als je een website hebt óf als je er een maakt of laat maken.

Ik vergelijk een website wel eens met de indeling van een supermarkt. Je komt er binnen en eigenlijk is de route al voor je uitgestippeld. Wil je koffie? Dan kom je eerst langs de suiker, melk en dergelijke. Sta je voor de koffie dan heb je op ooghoogte de belangrijkste (lees: beste marge) producten en onderin de voordeligste producten. Dit geldt ook voor een website! Je komt op de voorpagina; en dan?

Eventuele doelen van een website

Ik vraag regelmatig aan (potentiele) klanten; wat is nou het doel van jouw website, wat wil je dat mensen er gaan doen? Dit kunnen verschillende doelen zijn; het kopen van een product en/of dienst, inschrijving op een nieuwsbrief of het voorzien van informatie (denk aan openingstijden of meer bedrijfsinformatie).

Bepaal het doel en richt jouw website hier op in!

 Stel, je hebt een bedrijfswebsite met jouw diensten erop. Super! Een potentiele klant kan de diensten bekijken. Helaas houdt het daar wel vaak bij op. Wat als diegene nu echt geïnteresseerd is? Dan moet je er minimaal voor zorgen dat hij snel contact met je opneemt! Dit is het begeleiden van een doel en, spannender gezegd: het maken van een conversie.

Dus…

Bepaal voordat je een website laat maken wat je doel is. Óf, als je al een website hebt, of het doel goed naar voren komt. Je wil natuurlijk zelf ook niet rond blijven dwalen in de supermarkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *