Waarom heeft een bedrijf een website nodig?


Het is tegenwoordig heel “normaal” om een website te hebben. Maar waarom hebben of maken we nu eigenlijk een website? Wat heeft het tegenwoordig voor toegevoegde waarde om als bedrijf online te zijn? Er zijn genoeg redenen te bedenken, maar niet alle redenen zijn bij iedereen bekend. Ik ga graag in op een aantal redenen die ik persoonlijk heel belangrijk vind. Zowel voor de lokale bakker als voor een multinationa.

10 redenen waarom een bedrijf een website nodig heeft

1. Verlengde van een bedrijf

Een website is, in mijn ogen, het verlengstuk van een bedrijf. Mensen kunnen via de voordeur binnenkomen en welkom worden geheten. Zo zie ik een website ook. Je kunt een website zien als een locatie waar mensen naartoe kunnen om informatie in te winnen over jouw bedrijf. Daarnaast is een website 24/7 bereikbaar!

2. Informatie weergeven

Zoals punt 1 aangeeft; een locatie waar mensen op terecht kunnen komen om informatie in te winnen. Dit betekent dat ze direct de antwoorden op hun vragen kunnen vinden. Er hoeft daardoor geen telefoon of e-mail aan te pas komen als ze bijvoorbeeld openingstijden willen weten of technische bladen van een product willen downloaden. Hierdoor word je als ondernemer minder van het werk afgehouden door informatieaanvragen. Deze informatie kunnen nu rechtstreeks van een website af halen.

3. Marketing

Een website is ook een mooie marketingtool. Je creëert naamsbekendheid en kunt je website inrichten op jouw doelgroep. Wie zijn je (potentiele) klanten, waar zoeken ze naar, wat willen ze op jouw website zien? Dit zijn vragen waar je rekening mee moet houden bij het opbouwen van jouw website.

4. Meetbaar

Het effect van een advertentie in een blad of krant is erg lastig te meten. Het effect van een website daarentegen niet. Alle bezoekers die op jouw website komen hebben een bron en een pad door de website heen. Je kunt, met de juiste software, zien waar bezoekers vandaan komen en wat ze hebben bezocht op jouw website. Je kunt zelfs inzien hoe lang een bepaalde pagina is bezocht en wat het klikgedrag op die pagina is geweest.

5. Gevonden worden

Vrijwel iedereen kent Google. Ook daar kun je jouw vruchten van plukken als website eigenaar. Je kunt gevonden worden op dit grote medium en zo een breder publiek aantrekken. Hoe dit precies werkt, komt in een latere blog aan bod.

6. Direct contact

Mensen kunnen direct contact met je opnemen of snel bij de juiste gegevens komen. Geen tussenkomst van een telefoongids of dergelijke, gewoon naar de website en de juiste gegevens eraf halen.

7. SALES?!

Een website kan zelfs voor meer omzet zorgen. Je kunt concrete producten online verkopen met behulp van een webshop of jouw diensten erop aanbieden. Zorg ervoor dat er altijd een contact knop in zicht staat zodat mensen direct contact met je op kunnen nemen over jouw dienst en/of product.

8. Communicatie

Plaats nieuwsberichten of stuur mailingen. Dit is een bijzonder goede manier om te communiceren met jouw doelgroep. Nieuwe actie of nieuw product? Plaats het op jouw website en laat het “de wereld” zien!

9. Wereldwijd

Een website is 24/7 en wereldwijd te bezoeken. Overtal ter wereld kan iedereen op ieder moment bij jouw website!

10. Vertrouwen

Een bedrijf zonder website is tegenwoordig al raar en komt niet vertrouwd over. Met een website kun je ook het vertrouwen “winnen” van een bezoeker/potentiele klant. Je kunt aangeven wat jouw diensten zijn en hoe mensen erover denken (referenties). Als het een goed verzorgde website is, dan komt je bedrijf gelijk betrouwbaar over.

Dit zijn zo 10 punten die aangeven waarom ik vind dat een bedrijf een website nodig heeft. Je hoeft het uiteraard niet met ieder punt eens te zijn, maar niemand kan ontkennen dat een website in deze tijd heel belangrijk is.

Ook een website? KLIK!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.